*

Leppis1949

Kaikki blogit puheenaiheesta Helsingin asuntopolitiikka

Helsinki vähättelee idän potentiaalia

Hallinto-oikeus kumosi osan kaupunkibulevardeista hetki sitten - mikä on mielestäni pelkästään hyvä asia! Kaupunkibulevardit olisi monelta osin kaupungille tuhoisa seuraus, sillä se vaarantaisi Helsingin kilpailukyvyn. Moni asiakaskeskeinen yritys sekä toimivan logistiikan vaativa yritys veisi rahat ja työpaikat ulos Helsingistä. Silti vieläkään ei voida nähdä täydennysrakentamiselle ja kaupunkibulevardeille toista vaihtoehtoa - tai edes tuoda vaihtoehtoismallia rinnalle. Rakas pääkaupunkimme mieluummin syrjii tällä tavoin hieman harvempaan kaavoitettuja alueitaan.

Helsingin kaksi vallankumousta

Suurin osa Helsinkiin suunnitelluista kaupunkibulevardeista jää rakentamatta, mikäli hallinto-oikeuden tämänpäiväinen päätös jää voimaan. Päätös merkitsee kaupunkilaisille tärkeän Keskuspuiston pelastumista, mutta asumis- ja liikenneongelmat eivät poistu. Helsingin väestönkasvusta on olemassa erilaisia näkemyksiä, mutta selvää on, että väki lisääntyy. Tarvitaan fiksuja ratkaisuja, jotta ihmisille saadaan tolkunhintaisia asuntoja ja jotta liikenne toimisi kunnolla.

 

Helsingin tornitalo-strategia

Asuntopolitiikkaan muutos  osa 2: 

Lähes jokainen Helsingin kunnallispoliittista päätöksentekoa seuraava törmää erikoiseen ilmiöön, joka on jatkunut vuodesta toiseen.

Kyse on niin kutsutusta kaupunkisuunnittelumafiasta. Kaupungin kaavoituksesta vastaavat virkamiehet, arkkitehdit ja kaupunginsuunnittelijat ovat omaksuneet kulttuurin, jossa kaupungin siluetti ja ulkomuotoseikat ovat painaneet huomattavasti enemmän kuin asuntojen rakentamisen määrä, karanneet neliöhinnat tai vuokra-asumisen kalleus.

Pääministeri Juha Sipilä - Se on siinä!

Asuntopolitiikkaan muutos  osa 1.

 

Arvoisa herra pääministeri,

Te vastaatte Suomen valtion omistajaohjauksesta. Nyt voitte ratkaista omalla päätöksellänne monta ongelmaa kerralla.

Olette hakenut keinoa säilyttää Malmin lentokentän alue ilmailukäytössä ja Santahaminan saari sotilaskäytössä. Haluatte, että tämä tapahtuisi maan vaihtamisella valtion ja Helsingin kaupungin kesken.

Malmin Lentokenttä, kaupunkipolitiikan (terävä) kulmakivi!

Kirjoituksen voisi aloittaa jotenkin ”kaikki malmista” tyylisesti, en ihan heti muista että yhdestäkään kaupunginosasta olisi kirjoitettu ja väännetty, ainakaan minuna elinaikana, yhtä paljon. Savista maata, kulttuurihistoriallisia arvoja, intressiristiriitaa, harvinaisia lintuja, pelastustointa ja lentämisen tulevaisuutta sekä ihan normaaleja näkemyseroja siitä tarvitseeko kaupunki yli 20 tuhannen ihmisen uuden asuinalueen. Ehkä jostain metron rakentamisesta on aikoinaan kirjoitettu ja väännetty yhtä paljon. Tarvitseeko Helsinki siis 20tuhatta uutta asukasta, no varmasti!

Kunnallisvaaliesittäytymiseni ja Helsingin suunta

Tämä kirjoitus on ollut liki sellaisenaan esittäymiskirjoituksenani Lisää kaupunkia Helsinkiin –keskusteluryhmässä. Päivitin sitä hieman ja muutin muutamaa sanamuotoa. Lisää kaupunkia Helsinkiin –ryhmä on suurin ja voi sanoa vaikutusvaltaisin avoin keskustelufoorumi Helsingin kaupunkisuunnittelun linjoista. Mutta nyt koska Malmin lentokenttä vs Santahaminan varuskunta-alue on niin kivasti nostettu helsinkiläisen keskustelun keskiöön ansaitsee avaukseni uusinnan ja näkyvyyttä myöskin muualla kuin kyseisessä ryhmässä.

Lex Malmi? Kyllä kiitos!

Malmin lentoaseman säilyttämistä ja kehittämistä puoltava kansalaisaloite on etenemässä valiokuntakäsittelyyn eduskunnassa. Tämä onkin parasta, mitä valtion tasolla on pitkään aikaan tapahtunut koskien Helsingin kuntapolitiikkaa. On hyvä, että maan hallitus on väläyttänyt vihreää valoa kansalaisaloitteen puolesta.

Lisää asuntorakentamista hillitsemään asumiskustannuksia

Työmarkkinajärjestöt vaativat tällä viikolla, että Helsingin seudun kuntien asuntotavoitteita täytyy nostaa 50 prosenttia. SAK:n, EK:n, Akavan ja STTK:n mukaan kuntien on kaavoitettava, investoitava ja purettava sääntelyä seuraavien keinojen avulla:

1. Helsingin seudun kuntien on rakennettava 18 000 uutta asuntoa vuosittain: Helsinkiin 7 500, Espooseen 3 750 ja Vantaalle 3 000. Myös kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja on lisättävä.

2. Kaupunkien on pidettävä varalla kerrostalorakentamiseen sopivia tontteja vähintään viiden vuoden ajaksi.

Good buy, Guggenheim!

Helsingin kaupunginvaltuusto päättää huomenna Guggenheimin kelkkaan lähtemisestä ja laskun laittamisesta meidän kaupunkilaisten piikkiin. Kaupunginhallitus onkin äänestänyt asiasta jo useita kertoja: niin sanotun ensimmäisen ehdotuksen, toisen ehdotuksen ja arkkitehtikilpailun sekä nyt vielä kolmannen ehdotuksen yhteydessä.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä