Leppis1949

Autonomistajien rahastus häikäilemätöntä rosvousta!

Autonomistajien verotus häikäilemätöntä rosvousta!                                                 20.1-2017

Tuleeko autovermuutos oikeudenmukaiseksi, jos vain uuden auton tuplavero palautetaan! Entä vanhempien autojen tuplaveron palautus!      

Tunnen hyvin tapauksen, jossa henkilö osti vuonna 2002 vähäpäästöisen kalliin auton loppuiäkseen. Verojen osuus hinnassa oli 2/3! Puolen vuoden päästä rosvous muutettiin ”ympäristöystävälliseksi” ja lisättiin käyttömaksu! Nyt uuden auton hankinnan verot poistettaisiin kokonaan autokauppiaiden toivomuksesta ja maailmaa pelastettaisiin käyttöä ja omistusta verottamalla! Tähän asti esimerkkitapaus on maksanut "hiilidioksidipäästöistä" jokaisesta kuluttamastaan bensalitrasta yli 200 € veroa, eikö jo rosvous riittäisi!

Täten veropohja laajenisi 100 000 uuden auton vuosiostajista kolmeen miljoonaan käytettyyn autoon, joista verot kerättäisiin omistajilta uudestaan. Hämäävänä porkkana on uuden systeemin markkinoinnissa veroale, jota seuraavaksi korotettaisiin aina tarpeiden mukaan? Täten yhtälö,  "veroja kerätään aluksi autoilijoilta vähemmän, mutta tiet paranevat", lienee mahdollista!  Ohessa epäilykseni pari vuotta sitten, jolloin hallituksen kaavailut vuodettiin julkisuuteen!

 

Autovero halutaan kerätä toistamiseen ja romuttaa autokannan arvo!            17/2-2015

Varmin merkki vaalien läheisyydestä on autokauppiaiden tarjoaman vaalirahoituksen metsästys. Ensin populistipuolue Perussuomalaiset ilmoitti kannattavansa autokauppiaiden vaatimusta poistaa autovero. Sitten tuli apajille kiire myös muilla puolueilla… hei meille myös vaalirahoitusta.

Myös uusien autojen kauppa on kehittynyt taantuman vuoksi huonosti, joten sadan tuhannen auton vuosimyyntiä haluttaisiin lisätä, poistamalla auton hankinnan ”esteenä oleva autovero”!  Kauppiaat havittelevat jopa 20 % lisäystä myyntiinsä unohtaen, että myös heidän vaihtoautovarastonsa arvo romahtaisi.

Autoveron vuosituotoksi on laskettu noin miljardi €. Kukaan ei ole vielä esittänyt uskottavasti, kuinka miljardin menetys korvattaisiin valtion budjettiin. Perussuomalaiset ottaisivat sen järjettömistä tuulimyllyjen tukiaisista, tai kehitysavusta.

Valistunut arvaukseni on, että 3 miljoonan auton omistajat, joiden varallisuus tällä päätöksellä romahtaisi, maksaisivat jatkossakin vähintään yhtä paljon autoilun veroja, eli 8 miljardia!  Hallitus päättäisi auton omistukseen perustuvan veron korottamisesta ja nostaa muita autoilun veroja, saadakseen summan kasaan!

Tätä autonomistajiin kohdistuvaa veromuutosta, vähintään 10 miljardin rosvousta, markkinoidaan ”kateellisille naapureille” sillä, että nyt heilläkin olisi varaa hankkia yhtä hieno auto, kun naapurilla on ja puoleen hintaan! Hienoa siis naapurille, mutta todellinen hyötyjä on vain kampanjaa rahoittava ulkomainen autoteollisuus.

Ainoat voittajat veromuutoksesta olisivat siis ulkomaiset autotehtaat ja kaikki muut pitkässä juoksussa häviäjiä. Autotehtaat voisivat vastaisuudessa toimittaa suuresti enemmän autoja Suomeen ja täydellä katteella. Nythän suomalaiset maahantuojat saavat halvemmalla autot valmistajilta, että asiakkaat pystyisivät niitä ostamaan.

Tämäkin kansantaloudellinen etu, millä autoveroa on aiemmin perusteltu, häviäisi. Ruotsi, sekä muut autoteollisuusmaat, perustelevat alhaista autoverotusta oman maan autoteollisuuden ja työllisyyden tukemisella. Meillä tätä perustetta ei ole, joten autovero on kansantaloudellisesti järkevä, sekä maapalloa suojeleva toimi.

Hyväkuntoisten autojen romuttamiseen tähtääviä esityksiä, jotka johtaisivat idioottimaiseen tuhlailuun, voisi verrata vaikka ulkomailta tuotavaan kalliiseen ruokaan, josta syötäisiin vain puolet ja loput vietäisiin käyttökelpoisena kaatopaikalle, että päästäisiin ostamaan uutta!

Olen monien muiden tapaan vuosikymmenet ehdottanut siirtymistä Ruotsin mallin mukaiseen vaalijärjestelmään. Siellä järjestettiin kaikki vaalit samanaikaisesti joka neljäs vuosi. Tämä antoi työrauhan toteuttaa myös tarvittavia kipeitä toimia. Ei ollut vaaliväsymystä, sillä osallistumisprosentti oli noin 90 %. Säästötkin olisivat mittavat, varsinkin niille, jotka itse maksavat vaalikampanjansa.

Pauli Leppä-aho

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän aveollila1 kuva
Antero Ollila

Samaa mieltä Pauli. Ei lopu autoilijan rahastus = rosvous. Nyt luvataan jotain etua, mutta parin vuoden päästä tilanne olisi entistä huonompi.

Käyttäjän Leppis1949 kuva
Pauli Leppä-aho

Antero
Juuri näin, mutta kun kansa on niin huolissaan ilmastonmuutoksesta, niin autokantaa täytyy uusia!

Toimituksen poiminnat