*

Leppis1949

Hallituksen veroväännöt!

Nyt köyhäkin pystyy ostamaan Ferrarin tai ainakin Mersun!

Hallitusneuvotteluissa on vuotaneiden tietojen mukaan päästy sopuun autoverotuksen muuttamisesta ulkomaisten autonvalmistajien sponsoroiman mallin mukaiseksi. Autoalan maksaman kahdeksan miljardin veropottia muokataan taas kansantaloudellisesti järjettömämpään suuntaan, nakertamalla auton hankinnan miljardin osuutta pienemmäksi.

Lobbaus on ollut jälleen voimakasta. Siihen on saatu myös jotku virkamiehetkin mukaan varsin kyseenalaisella tavalla, kuten Hesarin Vieraskynässä 24.huhtikuuta Hanna Kaleoja, Erityisasiantuntija Tieliikenteen tietokeskuksessa.

Hänen mielipiteensä artikkelissa ovat puhdasta propagandaa, eivätkä perustu tosiasioihin!

Muistan, kuinka Mauno Koivisto valtiovarainministerinä toteutti autoalalle 15 % pisteveron silloisen hurjan verotuksen lisäksi, perustellen päätöstä vaihtotaseen alijäämällä, missä nytkin olemme. Siis toimet tuolloin olivat käänteisiä.
Näyttää, että hallituksen järjettömät ja epäoikeudenmukaiset toimet toteutuvat, kuten aavistelinkin oheisessa kirjoituksessani.

Kuinka ne saavat oikeutta, jotka ovat ostaneet auton loppuiäkseen ja maksaneet jättiverot. Aiotteko palauttaa rahat takaisin, kun nyt keräätte verot heiltä uudestaan!

Poistaako hallitus edellisen hallituksen jättimunauksen, missä osakeyhtiöiden omistajien sijoitukset yhtiöön verotettaisiin osinkoina, eli käytännössä 50 %:lla pääomanpalautuksen yhteydessä. Tästä salassa tehdystä muutoksesta ei näytä olevan kenelläkään tietoja, tuskin sen tekijöilläkään!

Autovero halutaan kerätä toistamiseen ja romuttaa autokannan arvo!        7/3-15

Varmin merkki vaalien läheisyydestä on autokauppiaiden tarjoaman vaalirahoituksen metsästys. Ensin populistipuolue Perussuomalaiset ilmoitti kannattavansa autokauppiaiden vaatimusta poistaa autovero. Sitten tuli apajille kiire myös muilla puolueilla… hei meille myös vaalirahoitusta.

Myös uusien autojen kauppa on kehittynyt taantuman vuoksi huonosti, joten sadan tuhannen auton vuosimyyntiä haluttaisiin lisätä, poistamalla auton hankinnan ”esteenä oleva autovero”!  Kauppiaat havittelevat jopa 20 % lisäystä myyntiinsä unohtaen, että myös heidän vaihtoautovarastonsa arvo romahtaisi.
Autoveron vuosituotoksi on laskettu noin miljardi €. Kukaan ei ole vielä esittänyt uskottavasti, kuinka miljardin menetys korvattaisiin valtion budjettiin. Perussuomalaiset ottaisivat sen järjettömistä tuulimyllyjen tukiaisista, tai kehitysavusta.

Valistunut arvaukseni on, että 3 miljoonan auton omistajat, joiden varallisuus tällä päätöksellä romahtaisi, maksaisivat jatkossakin vähintään yhtä paljon autoilun veroja, eli 8 miljardia!  Hallitus päättäisi auton omistukseen perustuvan veron korottamisesta ja nostaa muita autoilun veroja, saadakseen summan kasaan!
Tätä autonomistajiin kohdistuvaa veromuutosta, vähintään 10 miljardin rosvousta, markkinoidaan ”kateellisille naapureille” sillä, että nyt heilläkin olisi varaa hankkia yhtä hieno auto, kun naapurilla on ja puoleen hintaan!

Hienoa siis naapurille, mutta todellinen hyötyjä on vain kampanjaa rahoittava ulkomainen autoteollisuus.
Ainoat voittajat veromuutoksesta olisivat siis ulkomaiset autotehtaat ja kaikki muut pitkässä juoksussa häviäjiä. Autotehtaat voisivat vastaisuudessa toimittaa suuresti enemmän autoja Suomeen ja täydellä katteella. Nythän suomalaiset maahantuojat saavat halvemmalla autot valmistajilta, että asiakkaat pystyisivät niitä ostamaan.

Tämäkin kansantaloudellinen etu, millä autoveroa on aiemmin perusteltu, häviäisi. Ruotsi, sekä muut autoteollisuusmaat, perustelevat alhaista autoverotusta oman maan autoteollisuuden ja työllisyyden tukemisella. Meillä tätä perustetta ei ole, joten autovero on kansantaloudellisesti järkevä, sekä maapalloa suojeleva toimi.
Hyväkuntoisten autojen romuttamiseen tähtääviä esityksiä, jotka johtaisivat idioottimaiseen tuhlailuun, voisi verrata vaikka ulkomailta tuotavaan kalliiseen ruokaan, josta syötäisiin vain puolet ja loput vietäisiin käyttökelpoisena kaatopaikalle, että päästäisiin ostamaan uutta!

Edellistä autoverouudistusta perusteltiin mm. ilmastonmuutoksen torjunnalla. Minulle selvisi taitava huijaus ”ihmisen aiheuttamien hiilidioksidipäästöjen aiheuttamasta ilmastonmuutoksesta” jo 2008.

Viime yönä! lähetettiin kiintoisa ohjelma huijauksesta TV 4:llä 00.30, missä Jesse Ventura selvitti samoja teemoja, kun itsekin aiemmissa kirjoituksissani. Kannattaa katsoa ja lukea myös omat blogini.




 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Jouni Nordman

Taita hallitus varautua eu tuomioistuimen päätökseen jossa tuomitsi Suomen valtion kilpailunrajoittamisesta liising autojen osalta, jonka takia valtio joutuu autoveroa rukata maan kesän aikana muutenkin, jolloin ulkomaisista yhtiöiltä heidän liisatessa auton Suomalaiselle yritykselle ei voida veroa periä kuin ajalta jonka sopimus on.

Käyttäjän Leppis1949 kuva
Pauli Leppä-aho

Paras Jouni
Hölmöilyä markkinoidaan ja perustellaan hämäävästi. "Autovero korvattaisiin käyttömaksun korotuksella, mikä olisi parikymppiä"(oikeasti 500€ vuodessa)!

Mikäli meillä on kaksi miljoonaa autoa käytössä, miljardin korvaaminen maksaisi siis 500€/auto ja sen maksaisi myös ne, jotka ovat jo autoverot maksaneet!Onko oikein?
Näillä päätöksellä tulee Suomesta lähinnä saksalaisten käytettyjen isojen autojen romuttamo. Näin pelastamme maailman.
Autokorjaamoja ei tarvita, koska autot romutetaan ja ostetaan uutta tilalle ulkomailta. Näin työt häviävät myös korjaamoilta ja saadaan lisää työttömiä myös autoalalle.

Toimituksen poiminnat