Leppis1949

Autovero halutaan kerätä uudestaan ja romuttaa autokannan arvo!

Autovero halutaan kerätä toistamiseen ja romuttaa autokannan arvo!

Varmin merkki vaalien läheisyydestä on autokauppiaiden tarjoaman vaalirahoituksen metsästys. Ensin populistipuolue Perussuomalaiset ilmoitti kannattavansa autokauppiaiden vaatimusta poistaa autovero. Sitten tuli apajille kiire myös muilla puolueilla… hei meille myös vaalirahoitusta.

Myös uusien autojen kauppa on kehittynyt taantuman vuoksi huonosti, joten sadan tuhannen auton vuosimyyntiä haluttaisiin lisätä, poistamalla auton hankinnan ”esteenä oleva autovero”!  Kauppiaat havittelevat jopa 20 % lisäystä myyntiinsä unohtaen, että myös heidän vaihtoautovarastonsa arvo romahtaisi.

Autoveron vuosituotoksi on laskettu noin miljardi €. Kukaan ei ole vielä esittänyt uskottavasti, kuinka noin miljardin menetys korvattaisiin valtion budjettiin. Perussuomalaiset ottaisivat sen järjettömistä tuulimyllyjen tukiaisista, tai kehitysavusta.
Valistunut arvaukseni on, että 3 miljoonan auton omistajat, joiden varallisuus tällä päätöksellä romahtaisi, maksaisivat jatkossakin vähintään yhtä paljon autoilun veroja, eli 8 miljardia!  Hallitus päättäisi auton omistukseen perustuvan veron korottamisesta ja nostaa muita autoilun veroja, saadakseen summan kasaan!

Tätä autonomistajiin kohdistuvaa veromuutosta, vähintään 10 miljardin rosvousta, markkinoidaan ”kateellisille naapureille” sillä, että nyt heilläkin olisi varaa hankkia yhtä hieno auto, kun naapurilla on ja puoleen hintaan! Hienoa siis naapurille, mutta todellinen hyötyjä on vain kampanjaa rahoittava ulkomainen autoteollisuus.

Ainoat voittajat veromuutoksesta olisivat siis ulkomaiset autotehtaat ja kaikki muut pitkässä juoksussa häviäjiä. Autotehtaat voisivat vastaisuudessa toimittaa suuresti enemmän autoja Suomeen ja täydellä katteella. Nythän suomalaiset maahantuojat saavat halvemmalla autot valmistajilta, että asiakkaat pystyisivät niitä ostamaan.

Tämäkin kansantaloudellinen etu, millä autoveroa on aiemmin perusteltu, häviäisi. Ruotsi, sekä muut autoteollisuusmaat, perustelevat alhaista autoverotusta oman maan autoteollisuuden ja työllisyyden tukemisella. Meillä tätä perustetta ei ole, joten autovero on kansantaloudellisesti järkevä, sekä maapalloa suojeleva toimi.

Hyväkuntoisten autojen romuttamiseen tähtääviä esityksiä, jotka johtaisivat idioottimaiseen tuhlailuun, voisi verrata vaikka ulkomailta tuotavaan kalliiseen ruokaan, josta syötäisiin vain puolet ja loput vietäisiin käyttökelpoisena kaatopaikalle, että päästäisiin ostamaan uutta!

Olen monien muiden tapaan vuosikymmenet ehdottanut siirtymistä Ruotsin mallin mukaiseen vaalijärjestelmään. Siellä järjestettiin kaikki vaalit samanaikaisesti joka neljäs vuosi. Tämä antoi työrauhan toteuttaa myös tarvittavia kipeitä toimia. Ei ollut vaaliväsymystä, sillä osallistumisprosentti oli noin 90 %. Lisäksi yhteiskunta säästäisi kalliiden turhien vaalien kuluja ja hyötyjinä olisivat myös ne ehdokkaat, jotka itse maksavat vaalikampanjansa.

Pauli Leppä-aho

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (30 kommenttia)

Pekka Iiskonmaki

Valtio ja hyvinvointiyhteiskunta nielee varoja. Maksakaa ja hymyilkää!

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Onhan siellä autojen maahantuoja antanut mallin,jossa autoveroa nostettaisiin es.200 eurosta 300-500 euroon.
Uuden auton verosta koko paska pois,tai puolet.Vakuutusmaksuja nostettaisiin,bensan hintaa(jossa jo sikamainen reipas 60% veroa)se on varma,Ollilan kilometrimaksut vielä päälle,erikseen rosvottavana,näin on.

Vanhoista auton romuista maksoivat saksassa hyvin,jotta ihmiset vaihtoivat uusiin.Suomessa onkin sikamaiset hinnat vanhoissa koslissa,ja vanhinta autokantaa kuin missään.Kehtaavat vaatia 200 veroa 20 vuotta vanhasta autosta,trafi on vetämässä joka välistä,ja tiet rapistuu,kun rahat katoaa poliitikkojen peleihin ja joidenkin fikkaan.

Kun ajoneuvovero nostetaan 500,sekin laiton rosvous,jonka piti olla väliaikainen,tuleekin kokoomuslaisten,keskustan ,sdpn ja muiden porvareiden jälkeläisille ainoastaan mahdollisuus hankkia auto.Vakuutukset ovat jo pilvissä,ja tuon autokauppiaan ehdotuksella nousisi taas.Eli pelkkä vero,vakuutus about 1200 vuodessa,plus bensan hinnan korotus,ei mahiksia.Hämäystä jatketaan valheilla,koska ei monikaan pysty ostamaan uutta autoa tuosta vaan.Osamaksulla moni ostaa,ja silloin pitää olla KASKO.Maksat 10 vuotta jotakin koslaa,joka onkin murto osan arvoinen,kun velkakurjimuksesta pääsee.

Ajokortti karsittiin jo "heikomman aineksen "nuorilta,rosvoukseen perustuvalla hintojen nostamisella,ja hyödyttömillä rahan keruu lisä opetuksilla.Autoa ei opita ajamaan kuin kokemuksella.Näkeehän sen jo millaisille idiooteille on kortti annettu,ei osata edes liikennesääntöjä.

Ruotsissahan meni ihan perseelleen koko autoverojen kanssa leikkiminen.Tämä maa jossa rosvotaan auton omistamisella ihmisiä,entisetkin velat maksamatta rosvotuista/laittomista veroista,ei osaa kuin kyykyttää ja ryöstää tavallisia autoilevia ihmisiä.Ei muualla autojen hinnat olekkaan tässä sarjassa olleet koskaan,täällä on autoilustakin tehty harvojen oikeus.Saksasta tuot auton/ostat nämä rosvot lyövät kaksin kolminkertaisen hinnan päälle.Vieläkin.

Käyttäjän MikkoKotiranta kuva
Mikko Kotiranta

Kiitos Paulille kirjoituksesta. Lisäsit taas luottamustani siihen ettei autoa kannata suomessa omistaa. Kannattavampaa on järjestää oma elämä siten ettei tarvitse autoa. Tarvittaessa sen voi vuokrata.

Käyttäjän artolehkamo kuva
Arto Lehkamo

Autovero tällaisenaan ei vaitettavasti toimi. Vain sosialistinen yhteiskunta voi enää hyväksyä mittavan byrokratian valituksineen ym. Autovero ja autoverovalitukset työllistävät tullia erityisen paljon ja tulli on jatkuvasti kalliissa oikeusjutuissa syytettynä osapuolena typerän ja vanhentuneen autoverokäsityksensä takia. Autovero on muinaisjäänne josta on syytä luopua mieluummin kertarytinällä kuin jatkuvalla kitinällä.

Moni blogisti, joka autoverosta kirjoittaa puoltavia artikkeleita, ei ole koskaan tuonut maahan yhtäkään autoa. He eivät tiedä mitä autot maksavat esim. Saksassa. Mitä kalliimpi auto Saksassa, sitä enemmän veroa Suomessa. He eivät ole läpikäyneet sitä byrokratiaa mitä auton tänne tuominen vaatii. He eivät voi ymmärtää kuinka halpa perusauto oikeasti onkaan Euroopassa. Saatika pari vuotta käytetty auto.

He eivät myöskään huomioi sitä tosiasiaa, että Suomen autokanta on Euroopan vanhin ja turvattomin. Autoveron poistolla autokanta uudistuisi muutamassa vuodessa ja jos vielä päälle Suomella olisi varaa ajaa läpi 1500 euron romutuspalkkiota muutaman vuoden ajan, niin vanhat turvattomat ritsat saataisiin pois Suomen liikenteestä nopeasti.

Autoharrastajat myös ilahtuisivat veron poistosta. Saksasta voi ostaa Lamborghini Gallardon halvimmillaan noin 50.000 eurolla. Suomessa on tällä hetkellä myynnissä kolme ja halvin paljon ajettu keltainen maksaa 139.900 euroa. Eroa Saksan vastaavaan on siis 89.900 euroa. Sos. dem. puolue, kommunistit ja vasemmistoliitto vihreillä terästettynä ovat autoveron poiston suurin jarru. Suurta hölmöyttä on myös heidän kateuteen perustuvat kommenttinsa; ne on moneen kertaan kuultu: "Ne jotka tuollaisia haluavat saavat myös maksaa." Autoharrastus ei saisi olla vain harvojen herkkua vaan myös tavallisten ihmisten tulisi päästä siitä osallisiksi. Vaikkei silti suurimmalla osalla olisikaan varaa Lamborghiniin, löytyisi Euroopasta jokaisen kukkarolle sopiva harrastepeli ilman ajoneuvoveroa. Toki vanhoissa autoissa ei veroa enää nykyään ole juurikaan, mutta jos haluaa uuden, modernin ja tasokkaan harrastepelin, pitää verottaja huolen siitä, että saa maksaa itsensä kipeäksi. Tämä ei ole oikein.

Autovero ei ole enää tuottanut niinkuin on budjetoitu. Viime vuonna jäätiin jälkeen 60 miljoonaa euroa ja tänä vuonna tulee lunta tupaan vähintään saman verran. Kun vero nostetaan pilviin, eivät ihmiset enää tuo autoja. Lisäksi byrokratia nielee miljoonia. Kaikki tämä poistuisi autoveron poiston myötä. Säästöä tulisi oikeasti paljon enenmmän kuin valtio osaa edes arvioida.

Autovero tulisi siis poistaa ja auton käyttöä pitäisi verottaa maltillisesti lähinnä käytön mukaan. Persut ovat oikeassa, että tuottamaton tuulivoiman tukeminen ja kehitysapuun hukatut miljoonat voisivat kompensoida veron kokonaan. Myös muita tapoja on.

Itse olen tuonut tähän maahan yritykseni kautta noin 40 autoa vuosien varrella ja tiedän mistä puhun. Tunnen byokratian läpikotaisin ja tunnen myös monia alalla toimivia ihmisiä.

Terveisin
Arto Lehkamo
Kristillisdemokraattien kansanedustaja-ehdokas
Autoveron poistoajatuksen isä ( persut "lainasivat" tämän vaaliteeman minulta)
Tuonut maahan 12 Ferraria ja monia muita autoja

Käyttäjän Leppis1949 kuva
Pauli Leppä-aho

Paras Arto
Autovero on niitä harvoja veroja, mikä on kansantaloudellisesti järkevä maassa, missä ei ole merkittävää omaa tuotantoa. Lisäksi sillä on positiivinen vaikutus luonnonvarojen säästymiselle. Sitä on jo vesitetty hiilidioksidihörhöilyllä, mikä perustuu siihen, että suuritehoisesta autosta otetaan koko ajan ulos täysi teho, vaikka käytännössä ajetaan tyhjäkäynnnillä näillä nopeusrajoituksilla.
Byrokratiaa voisi keventää tässäkin, mutta tarkoitus lienee, että yksityiset eivät kilpaile maahantuojien kanssa.
Onnea vaaleihin ja mikäli saat tahtosi läpi, niin osaat kertoa hyvän selityksen niille, jotka ovat jo maksaneet autonsa hinnassa 65% veroja ja maksavat sitten saamasi uudistuksen myötä omistuksesta verot uudestaan!

Janne Suuronen

Trafi on Suomen ehkä epädemokraattisin ja huonoiten toimiva virasto. Surkeaa päätöstä toisena perään. 140 miljoonan euron budjetilla ja 500 hengen porukalla saadaan paljon vahinkoa aikaiseksi Suomessa.

Olisi esimerkiksi mielenkiintoista kuulla, millä ja kenen valtuuksilla Trafi on ottanut toimintansa yhdeksi perusteeksi ympäristöviranomaistoiminnan.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Ei kyllä me ymmärrämme kaiken tuon ja erityisesti sen, ettei läheskään kaikilla ole varaa maksaa ikuisesti uuden auton "osareita" karmeina käyttö/omistusveroina joiden massiisen korotuksen varsinaisen autoveron poisto väistämättä aiheuttaisi.

Käyttäjän KristianSheikkiLaakso kuva
Kristian Sheikki Laakso

On kyllä ilo huomata miten suoraselkäinen kuitenkin olet. Et yhtään kiertele ja kaartele tuodessasi esiin, että ajat vain omia tarkoitusperiä. Tosin saatat unohtaa sen, että olet hakemassa KANSANedustajaksi etkä ARTONedustajaksi.
Muutenkin kristilliseen elämänkatosmukseen luulisi kuuluvan inhimillisyys korkeammalle kuin materiaalinen maailma.
Minä en ainakaan köyhänä halua maksaa sinun tuomiesi Ferrareiden hintaa. Ja muutenkin tuo jatkuva puhuminen käytettyjen autojen maahan tuonnista yhdistettynä turvallisuuteen, ei noissa autoissa toimi.
Mielipiteeni ei perustu kateuteen, vaan ainoastaa oikeudenmukaisuuteen, koska itse toimin alalla jossa yritykseni hyötyisi esim. romutuspalkkioista. Mutta en niitä halua koska en voisi tällöin nukkua öitäni hyvillä mielin, kun tiedän että köyhät joutuisi sen leikin maksamaan.

Mutta onneksi 90% tuntuu kansasta vastustavan moista hanketta.

Pekka Iiskonmaki

''Kukaan ei ole vielä esittänyt uskottavasti, kuinka 1250 miljoonan menetys korvattaisiin valtion budjettiin.''

Miksi ne pitäisi korvata jollakin? Veroja on jo aivan liikaa.

Käyttäjän artolehkamo kuva
Arto Lehkamo

Menetys ei ole tuo, sillä nykyisellään autovero ei tuo sille asetettuja tavotteita lähimainkaan. Lisäksi kun byrokratia ja mittava valitusvuori poistuu, poistuu uskomattoman paljon myös menoja.

Käyttäjän KalervoNiementaus kuva
Kalervo Niementaus

Kun Arto sanot että tiedät mistä puhut, niin osaatko ollenkaan ajatella sitä mitä se autoveron poisto aiheuttaisi kaltaisilleni työttömille, jotka kuitenkin autoa lähes päivittäin tarvitsevat? Se kuitenkin on varma, että noita menetyksiä, tahi ehkäpä kuviteltuja menetyksiä kompensoitaisiin jotenkin. Arvelisin että kilometriverolla, polttoaineeseen lisää veroa ja ehkä noita päästömaksujakin voisi hieman rukata ylöspäin.

Tällä hetkellä siis tilanne se, että kulkimeni arvo tuplaantuu kun pistän tankin täyteen. Ei kuitenkaan itseäni haittaa, koska eteenpäin kulkee.
Itselleni siis sama vaikka 15 tuhatta maksavan auton hinnasta lähtisi 10 tuhatta pois..ihan yhtä saavuttamaton kuin nykyhinnallaan.

Pekka Iiskonmaki

#8
Kyllä siinä putoaa viidensadan autokin satasen autoksi. SDP on tavattoman julma omalle äänestäjäkunnalleen.

Käyttäjän KalervoNiementaus kuva
Kalervo Niementaus

P.I.:"Kyllä siinä putoaa viidensadan autokin satasen autoksi."

Yritin tossa kyllä tuoda esille sen, että minulle ei ole suurta väliä sillä auton "arvolla", kunhan tarvittaessa pääsen sillä kulkemaan. Kuten myös sen, että jos veroa uuden oston kohdalla pudotetaan, niin me ennestään huonompiosaiset kärsitään vaan lisää. Kokonaisveroaste ei kuitenkaan tule putoamaan, vaan puuttuvat kerätään jostain muualta.
Tulonsiirto köyhiltä rikkaille, kuten usein nyky-yhteiskunnassa muutenkin.

Sdptä en taida äänestää, kokoomusta en ainakaan.

Käyttäjän JuhaAlanko kuva
Juha Alanko

Perheemme on riittävän hyvätuloinen, jotta meillä on varaa kahteen n. 10 000€:n arvoiseen autoon. Jos autovero poistettaisiin, saisimme ilmeisesti jatkossa vastaavan tasoiset autot n. 5 000€:lla kappale. Säästyneellä rahalla voisimme sitten maksaa niitä kuluja, joita valtio luo autoveron verokertymän kattamiseksi. Maksaisimme vaikkapa sitten korotettua veroa polttoaineessa eli auton käytön verotusta. Eipä tässä siis hätää. Vai onko?

Kun perheemme auton vaihtoaika (ikä, kilometrit tms.) tulee vastaan, olemme aiemmin vaihtaneet autoa n. 5 000€:n tai vähän yli summalla. Pienemmällä vaihtorahalla kun ei juuri edellistä parempaa saa. Autoveron poistumisenkaan jälkeen tämä "vakio" ei taida merkittävästi muuttua. Vaihtoautojen arvo vain laski. Missä se meidän säästö on? Bensan hinta nousi, mutta autosta joutuu maksamaan edelleenkin saman hinnan.

Entäpä heikkotuloisempi perhe, joka on hädin tuskin pystynyt pitämään 1 000€:n arvoista autoa. Missä he säästävät? Eivät missään, koska halvimmalla mahdollisella mennään. Sen sijaan heille kohdistuvat kustannuslisäyksenä vaikkapa se korotettu polttoainevero tai lähes mikä tahansa muu keino, jolla verokertymää paikataan.

Autoveron poistossa olisi siis kyse tulonsiirrosta "köyhiltä rikkaille". Jos menetettyä verotuloa ei kompensoitaisi muilla veroilla tai maksuilla, tulonsiirto ei olisi niin räikeä. Jos kuitenkin tässä verotulojen vähentymisessä samalla joudutaan tinkimään joistain hyvinvointiyhteiskunnan tukirakenteesta, kohdistuisi vaikutus taas erityisesti juuri siihen heikompituloiseen perheeseen.

Kuka autoveron poistosta oikeasti siis hyötyy? Ympäristökö hyötyy autokannan uudistumisen myötä? Uusien premium-autojen ostajatko hyötyvät?

EU:n myötä autoveron päivät ovat oikeasti luetut. Se joko poistuu suunnitellusti ja hallitusti tai kaaoksena ja kansaa eriarvoisesti kohdellen. Hyvinvointiyhteiskuntamme ei juuri nyt vain kestä autoveron tuoton poistumisen kattamista muilla veroilla tai tukirakenteen heikentämisellä. Autoveroon liittyvää hallintoa voi keventää autoveron poistumisen myötä. Mahdollisia uusia maksuja pitää luoda sinne, jossa suurimpia autoverojakin on pystytty maksamaan. Omaisuusvero "kalliin" auton omistamisesta? Käyttömaksuun korotus "kalliin" auton kohdalle?

Jukka A Kilpiö

Voi hyvä jysäys kuina torvia kirjoittajia täällä on :( Missään ei ole puhuttu ALVin poistamisesta, joka siis nytkin lasketaan verottomasta hinnasta. Jos autovero poistetaan, uusien autojen myynti noussee tuon 20% verran ja aivan, se aiheuttaa ALV- tuottojen kasuvun. Lisäksi käytettyjen tuonti tulee jonkin verran kannattamattomammaksi, jolloin osa niistäkin ostaa autonsa uutena Suomesta. ja, mihinkäs se ALV jää, aivan oikein Suomeen. Jos auton ostaa esim Saksasta, ALV jää, ylläripylläri Saksaan.
Pauli Leppä-Aho, jos pääsette eduskuntaan, luvatkaa, että ette pyri ainakaan mihinkään valiokuntaan missä käsitellään talousasioita, muuten Suomen tilanne pahenee entisestään

Käyttäjän Leppis1949 kuva
Pauli Leppä-aho

Paras Jukka
Helppo luvata, en ole ehdolla, enkä pyri. Minulle riitti 24 vuotta Helsingin kaupunginvaltuustossa. Siellä "omat" uraa luovat broilerit vastustivat kaikkia talous-, ym.aloitteitani taktisista syistä ja saivat tuen sosialisteilta aatteellisista syistä. Saldoni oli vain miljardin euron omaisuuden palautus huijatuille Hitas-osakkaille.
Jatkossakin teikäläisten valitsemat talousmiehet voivat vapaasti hoitaa maan taloutta. En yhdy kuulemaani kritiikkiin, jonka mukaan kyseinen rupusakki ei pystyisi edes pyörittämään nakkikioskia kuukautta.

Ari-Pekka Jantunen

Autoveron poiston voisi hoitaa järkevästi joko poistamalla tai pitämällä ennallaan jo hankintaverotettujen ajoneuvojen vuotuinen käyttömaksu. Halpa omistaminen olisi mielenkiintoinen vaihtoehto vähän ajaville, jos uusille verottomille autoille tulisi nykyistä korkeampi käyttömaksu.
Lopputuloksena olisi kaksihintamarkkina, eli vanhojen autojen arvonalennus olisi peloteltua pienempi.

Lisäksi tulee huomioida maasta vietävän ajoneuvon autoveron palautus, joka olisi osaltaan tasaamassa hinnan alennusta.

Käyttäjän JuhaAlanko kuva
Juha Alanko

Tämäkin torvi muisteli autoveroksi sen n. 50%. Todellakin autovero on 5%-50% hiilidioksidipäästöstä riippuen.

http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/tilastot/vero...

Valtion talousarvio 2015 autoveron osalta kannattaa lukea. http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp?year=2015&...
Tälle vuodelle on siis arvioitu autoverokertymää 1012 M€. Uusien henkilöautojen osalta 107 000 kpl keskimäärin 7 200 € (770 M€).

Noista uusista autoista maksetaan tosiaan se ALV. Yksinkertaistaen voisi arvioida sen olevan samaa suuruusluokkaa kuin tuon autoveron.
Kuinka suuri uusien autojen kaupan lisäys silloin täytyisi olla, jotta lisääntynyt alv-kertymä kattaisi autoverokertymän poistumisen?

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Autoveron poistamisella kaikki veronmaksajat osallistuisivat autoverosta kertyvän vajeen täyttämiseen.

Miksi autottomien kansalaisten täytyisi tukea autoa haikalevien ostohimoja ?

Ne jotka autoa tarvitsevat työssään tai työmatkoihin saavat matkakustannuksistaan verovähennystä tai työnantajalta auton.

Käyttäjän AkiTernt kuva
Aki Terentjeff

On kyllä ihmeellisellä logiikalla haettu puolustuspuhe autoverolle?
Ei autoveron poisto romahduta kenenkään auton arvoa, auton arvo putoaa jo muutenkin sen veron verran kun ajat auton ulos liikkeestä.
Autojen arvot määräytyvät ihan eri paikassa kuin Suomessa, Suomessa niiden arvo on vain keinotekoisesti nostettu ylös veron avulla. Autovero Suomessa nostaa myös vakuutusmaksuja aivan omalle "levelilleen".

Autovero on hyödyllinen vain sen rahoittajille.
Koko autokauppa on aivan kuralla autoveron takia, autoveron poisto parantaisi välittömästi autoalan työttömyyslukuja, sitä nämä herrat ei halua, ilmeisesti.

Plokisti on hyvä esimerkki ja "syyllisen ruumiillistuma" liikennekuolemiin teillämme joita vahoilla autoilla kolarointi aiheuttaa ajohallinnan puuttuessa ja turvavarusteiden puuttuessa, autovero tappaa teillämme joka päivä, kiito stuollaisten käsittämättömien verointoilijoiden.
Lapsiperheilläkään ei ole autoveron takia mahdollista hommata nykyaikaista ja TURVALLISTA autoa itselleen. Autovero pois kerralla ja nopeasti.

Käyttäjän KristianSheikkiLaakso kuva
Kristian Sheikki Laakso

Mä epäilen ettei sulla ole hajuakaan, kuinka suuri on autoveron määrä?? Kenelläkään ei uuden ja turvallisemman auton osto ole siitä verosta kiinni. Jos sulla on laittaa uuteen autoon 20 000e niin todennäköisesti on 24000e. Ja tuontiautojen verotus muuttui vuoden vaihteessa joka on useammalla autoveron poiston puolustajalla jopa mennyt ohi. Jaksetaan huudella, mutta ei edes tutkia asioita.

Käyttäjän TeroIln kuva
Tero Ilén

Suurin ongelma tulee autokauppojen käytettyjen autojen varaston arvolle ja se pitää kompensoida jollakin tavalla tai autoliike menee konkurssiin.

Erkko Korppaanmäki

Autoveron poiston seurauksena käyttömaksut ja -verot nousevat.

Jos et voi tai halua ostaa uutta autoa, maksat silti lisää käyttömaksuja ajaessasi nykyisellä.

Ei kiitos.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Minkä ihmeen takia poliitikoille pitäisi antaa "työrauha"? Toisin sanoen mahdollisuus tehdä rauhassa kaikkea "kivaa" vastoin kansan enemmistön tahtoa?

Käyttäjän Leppis1949 kuva
Pauli Leppä-aho

Paras Jouko
Siksi, että vältyttäisiin nykytilanteelta "tekemättä mitään"! Asiat on ajautunet katastrofaaliseen tilaan, kun ajoissa ei tehdä vättämättömiä korjausliikkeitä, kun aina on vaalit ovella odottamassa.
Myös EU:n johtajat tietävät mitä pitäisi tehdä, mutta eivät tiedä miten sitten tulisivat valituksi uudestaan, jos tekevät.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Määrittelee "välttämätön korjausliike".

Olisiko sellainen suurituloisten verotuksen kiristäminen?

Tai ero EU:sta?

Mikä?

Käyttäjän Leppis1949 kuva
Pauli Leppä-aho

Moikka Jouko
Yksi neljästä insinöörikoulutuksestani on säätötekniikasta. Mikäli esimerkiksi veden happamuus halutaan pitää 7,5 ja 8 välillä, täytyy prosessiin syöttää kemikaaleja tarpeen mukaan, että pysytään sovituissa rajoissa, eikä pysäyttää laitosta.
Sama pätee mm. kansantaloudessa. Mikäli on sovittu, että esimerkiksi budjettialijäämä tulee pitää max 3%, niin silloin täytyy tehdä toimenpiteitä (syöttää prosessiin kemikaaleja), eikä jäädä odottelemaan vuotuisia vaaleja!!!, jonka jälkeen asioita ei saada enää kohtuudella kuntoon, esim. Kreikka!
Tai mikäli auto on menossa ojaan, pitää vääntää rattia ajoissa, eikä jäädä odottelemaan, jospa tie suoristuisi.
Tätä tarkoitan, kuten suuresti arvostamani ja tukemani presidentti Sauli Niinistö. Hän on arvostellut mm. kahta viimeisintä hallitusta päättämättömyydestä, mikä vaivaa koko Eurooppaa. Tulipaloa yritetään sammuttaa, kun pitäisi torjua ennalta.

Antero Moilanen

Heitän ajatusleikkiä, ettäs kehtaan:

Vuonna 2012 bensa+diesel myynti yht. 4800,000,000 litraa.

Veron osuus siis kaiketi on se 75% polttoaineen hinnasta.

4800,000,000 X 0.75 = 3600,000,000.

Jos veron osuutta nostetaan 85% hinnasta:

4800,000,000 X 0,85 = 4080,000,000.

Erotus:

4080,000,000 - 3600,000,000 = 480,000,000. Noin puoli miljardia.

Pumpulla tankatessa, sanotaan että litra maksaa 1,5 eur:

4800,000,000 X 1,5 = 7200,000,000.

Verrattuna sanotaan 1,6 €/ litra.

4800,000,000 X 1,6 = 7680,000,000.

Erotus:

7680,000,000 - 7200,000,000 = 480,000,000. Noin puoli miljardia.

Asia ei varmasti ole aivan näin yksinkertainen, luojan kiitos en hakeutunut matematiikan piiriin.

Antero Moilanen

http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Huoltoasema

Laskeskelin huvikseni myös, että ei-yrityskäyttöön myydään vuosittain n. 2,5 miljoonaa auton rengasta.

Jos alvin nostaa 24%:sta 34%:n, 400 euron halparengaskierros maksaa nyt 500 €. 34%:lla se olisi 536 eskoa.

Jos käytin määreenä tuota 400 euron rengassetin hintaa, sain lisää verokertymää n. 100,000,000 eur. Firmathan saa nämä alvittomana. Mulla on ollut yli 20 autoa ja olenkohan ostanut peräti kahdet uudet renkaat. Mutta jos ajaa 100,000 km vuodessa, niin meneehän niitä sitten pari sarjaa vuoteen.

En ehdota tällaista alvin nostoa, mietin vain, miten se tuntuisi omassa kukkarossa.

Jukka Sivonen

En ymmärrä ihmisten kommentteja siitä miten autoveron poistuessa oman auton arvo putoaisi esimerkiksi uudehkon vasta hankitun auton autoveron verran. Otetaan nyt vaikka esimerkiksi vuoden vanha perheauto, jossa hankintahetkellä on ollut autoveroa 8000 euroa.

Jos autovero poistettaisiin, niin sen käytetyn pihassa olevan auton "teoreettinen arvo" todellakin putoaa sen autossa jäljellä olevan veron määrän. Itse asiassa vastaavan auton hankinta-arvo määräytyisi hintaan "sama auto myynnissä Tallinnassa + 400€ haku+rekisteröintiverokulut.

Käytännössä auton käyttöarvo ei putoa yhdessä yössä lainkaan. Sillä hallussa olevalla autolla ajaa seuraavan vuoden ihan samalla tavalla on siinä ollut joskus hinnassa autoveroa tai ei.

Autoveron olemassaolo tai sen puute tulee konkreettisesti esiin vasta sitten kun ajoneuvo vanhenee ja tulee aika korvata se uudella. Koska autoveroa ei enää ole markkinoilla myynnissä olevissa ajoneuvoissa, on vaihtotilanteessa enemmän vaihtoehtoja: on edullisempia täytsn uusia autoja sekä euroopan markkinoiden tuoman kilpailukyvyn ja hintatason suomia uudehkoja käytettyjä.

Koska markkinahinnat ovat yleisesti alhaisempia, tarvitaan auton hankkimiseksi pienemmät rahoituskulut ja ylläpitämiseksi halvemmat vakuutusmaksut.

Autoveron poisto ei siis vaikuta auton arvoon. Se vaikuttaa ainoastaan autoveron osuuteen auton laskennallisesta hinnasta autoveronpoistohetkellä.

Toimituksen poiminnat